Monday 2 June 2014

CARA MENURUNKAN KOLESTROL MELALUI MAKANAN HARIAN

Kolestrol sememangnya sering ditakuti kerana kandungannnya yang tinggi dalam tubuh boleh menyebabkan stroke, sakit jantung, darah tinggi serta obesiti. Walaubagaimanapun, selagi kandungan kolestrol belum menjejaskan kesihatan kita, apa kata kita kenal pasti makanan harian yang dapat menurunkannya secara semula jadi.

Sebenarnya banyak makanan yang dapat membantu tubuh kita mengurangkan paras kolestrol, tetapi perlu diambil secara seimbang untuk mengekalkan kesihatan tubuh yang optimum. Antara makanan yang dapat membantu mengurangkan kolestrol adalah seperti berikut;

  • Kuaci - Kuaci mengandungi zat besi yang tinggi yang mana jika kita mengambil makanan yang kurang kandungan zat besi, ia akan meningkatkan kolestrol LDL (kolestrol jahat) dan menghadkan kolestrol HDL(kolestrol baik).
  • Buah kering - Buah kering seperti limau kering kaya dengan flavanoid yang mana ia mampu mengurangkan LDL  seterusnya mengurangkan risiko serangan sakit jantung. Selain limau, flavanoid juga boleh ditemui di dalam teh, brokoli, tomato, bawang dan delima.
  • Bual Epal - Memakan epal hijau setiap hari mampu mengurangkan kandungan kolestrol dalam badan serta mencegah himpunan lemak dalam badan.
  • Ikan tuna - Ikan tuna ini kaya dengan Omega 3, Omega 3 dapat melindungi tubuh daripada peningkatan kadar kolestrol LDL.
  • Mangga - mangga kaya dengan Vitamin C. Vitamin C dapat mencegah pembentukan kolestrol LDL dalam tubuh.
  • Kismis - Kismis mengandungi sebatian yang dapat menurukan kolestrol. Amalan 400mg kalori kismis setiap hari membantu menurunkan kadar kolestrol dalam darah sebanyak 8%.
  • Bijirin atau Oat - Kedua-duanya adalah serat mudah larut yang dapat mengurangkan risiko penyakit jantung.
  • Jambu batu- pengambilan 400gram sehari atau lebih kurang satu biji setengah, selama 4 minggu dapat memberikan kesan dalam menurunkan kolestrol.
Jadi kita mepunyai pilihan dalam cara mengurangkan kolestrol untuk merendahan risiko daripada diserang pelbagai penyakit. Malah pengambilan suplemen juga digalakkan untuk menurunkan kolestrol, tetapi pilih suplemen yang berkualiti serta menurunkan kolestrol secara semulajadi seperi PHYTOCOL-ST daripada Shaklee.

Untuk mendapatkan produk Shaklee dengan rundingan istimewa, sila hubungi saya;

nurmazlen mohd johar 0139334920 sms,whatsapp
cod temerloh, bera, mentakab, triang
courier entire malaysia


No comments:

Post a Comment