Tuesday 22 April 2014

VITAMIN UNTUK SPERMA SIHAT DAN BERKUALITI

Ketidaksuburan selalu dikaitkan dengan wanita, kegagalan untuk mendapat zuriat,  serta alasan untuk menambah bilangan isteri juga dikaitkan dengan masalah daripadawanita. Tetapi sedarkah kita bahawa lelaki juga juga berisiko dan juga penyebab kegagalan untuk mendapat zuriat ? Dan jarang sekali lelaki rela untuk memeriksa tahap kesuburan mereka.

Salah satu masalah kesuburan lelaki adalah kualiti sperma yang tidak sihat. Sperma yang sihat akan melahirkan bayi yang juga sihat yang mana ia juga bergantung kepada kesihatan ibu dan bapanya.

Selain daripada  berat yang ideal dan kawalan emosi yang stabil serta diet yang seimbang, beberapa jenis Vitamin  juga boleh membantu kesihatan sperma yang dihasilkan oleh individu lelaki.

VITAMIN C

Vitamin C kaya dengan antioksida yang dapat membantu melindungi DNA sperma, juga mengurangkan kerosakannya semasa ejakulasi.

VITAMIN D

Pengambilan Vitamin D setiap hari dapat membantu kesihatan sperma termasuklah kuantiti sperma, pergerakan sperma serta kualiti sperma.

ASID FOLIK

Asid folik atau folate membantu melindungi sperma daripada ketidaknormalan genetik. Kekurangan asid folik juga menyumbang kepada kekurangan bilangan sperma.

VITAMIN E

Juga mengndungi aktioksida yang membantu kesihatan sperma, serta kebolehan sperma untuk berenang kepada ovum. Ada kajian yang menyatakn bahawa mereka (lelaki) yang mengambil vitamin e setiap hari mempunyai peluang kehamilan yang tinggi. Hal ini kerana Vitamin E mencegah struktur lemak didalam sel - sel sperma daripada kerosakan dan kemusnahan.

Jadi pengambilan Vitamin adalah salah satu usaha untuk membantu menghasilkan sperma yang sihat serta membantu menjaga kesihatan tubuh badan. Tetapi kita perlu sedar, pengambilan vitamin yang berkualiti juga penting jika tidak vitamin yang kita beli atau makan hanyalah usaha yang sia-sia.

Shaklee adalah pengeluar Vitamin yang berkualiti dan dipercayai dari dulu lagi. Untuk mendapatkan produk Shaklee, sila hubungi saya;

mazlen 0139334920

cod area bera dan Temerloh

No comments:

Post a Comment