Sunday 26 May 2013

Sakit kepala dan migrain menyerang!

Teks : Nurmazlen Mohd Johar

Huh siapa selalu sakit kepala macam saya..walaupun balik kerja tengah hari je pun..hehe..tak tau apa sebenarnya punca sakit kepala yang saya alami..maybe sebab cuaca sekarang yang sangat panas dan tidak menentu kot..huhu..mungkin juga tak cukup makan...kalo makan banyak hilang sakit kepala..ini boleh mendatangkan masalah lain pulak kan..

Mula-mula dulu macam tak percaya je b-complex ni boleh bantu dalam masalah sakit kepala..yela sebab mind set dah sebati dengan pengambilan ponstan atau ubat tahan sakit..sedangkan saya tak sedar yang ubat tu boleh mendatangkan kemudaratan kepada badan kita..

My sis try terlebih dahulu dan kesannya Alhamdulillah..sakit kepala dah kurang dan dah jarang menyerang..lepas tu baru lah saya cuba..ambil sebiji setiap pagi lepas sarapan..dan saya dapat rasa kesannya..Alhamdulillah..biasanya kalau balik sekolah dikala panas terik mesti kepala berdenyut-denyut...semuanya dengn izin Allah...so saya tanamkan pada diri saya 'no more ubat' dah...hehehe

Punca sakit kepala dan migrain???
-kekuranagan zat dan nutrisi
-faktor keturunan
-kesan sampingan pengambilan ubat-ubatan
-pengambilan kafein yang berlebihan
-juga pengambilan makanan yang mengandungi MSG dan nitrat yang tinggi

Kenapa disarankan mengambil B-complex??

B complex adalah supplement yang diperbuat daripada bahan makanan, jadi ia bukanlah berunsurkan bahan kimia yang boleh memudaratkan badan kita..

Vitamin B2 dan B6 yang terakandung dalam B complex telah terbukti dapat mengurangkan kesakitan akibat migrain. Malah dengan mengamalkan B complex juga dapat mengurangkan risiko diserang sakit kepala dan migrain.Ada lagi, B complex ni juga dapat mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, strok dan lain-lain lagi..


Nak cuba...hubungi je saya ye

mazlenjohar
id910165
0139334920



No comments:

Post a Comment