Friday 21 February 2014

VITAMIN C TIDAK WUJUD DALAM BADAN

TEKS :NURMAZLEN MOHD JOHAR
PENGEDAR SHAKLEE KERAYONG, BERA, TRIANG, TEMERLOH, MENTAKAB, PAHANG DAN SELURUH MALAYSIA

Vitamin C adalah vitamin yang paling popular dikalangan masyarakat kita. Dari kalangan kanak-kanak sehinggalah dikalangan orang dewasa. Kepopularannya sememangnya sama dengan tahap kepentingannya. 

Vitamin C tidak dapat dihasilkan oleh badan secara semulajadi, badan kita hanya boleh mendapatkan Vitamin C daripada makanan. Dan buah-buahan adalah sumber Vitamin C yang paling tinggi. Buah-buahan yang masak ranum mengandungi vitamin C yang tinggi berbanding buah yang masih muda. Walaubagaimanapun buah yang ranum jika tidak dimakan segera, kandungan vitamin c nya juga akan menyusut.

Apabila badan kita menerima vitamin c dari makanan, masih belum pasti badan kita dapat menyerap kesemua vitamin c tersebut. Gaya hidup kita juga mempengaruhi kadar penyerapan Vitamin C. Contohnya, jika kita merokok, vitamin c yang ada dalam badan akan menyusut sebanyak 50 hingga 100mg. Malah keresahan dan pengambilan pil tahan sakit juga menyusutkan Vitamin C dalam kuantiti yang banyak.

Jadi pengambilan vitamin C dengan kadar dan sumber yang betul sangat penting, supaya badan kita dapat sumber vitamin C yang cukup untuk kesihatannyang optimum.

Untuk mendapatkan Vitamin c shaklee atau lain-lain produk shaklee, sila hubungi saya

Nurmazlen 0139334920

No comments:

Post a Comment