Tuesday 11 March 2014

PUNCA TEKANAN DARAH TINGGI ATAU HIPERTENSI

Teks : Nurmazlen Mohd Johar

Tekanan darah tinggi sangat sinonim dengan masyarakat kita pada masa kini. Tekanan darah tinggi atau hipertension boleh membawa kepada serangan jantung, strok, penyakit buah pinggang dan dimensia.

Tekanan darah normal adalah 120/80 mm Hg atau lebih rendah. Manakala 140/90 mm Hg pula digunakan sebagai indikator untuk tekanan darah tinggi. Angka yang pertama menunjukkan tekanan sisitolik iaitu tekanan apabila jantung mengalirkan darah kesuluruh badan kita, dan bacaan kedua pula ialah tekanan diastolik iaitu bacaan tekanan jantung dalam keadaan rehat.

Mari kita lihat punca-punca yang menyebabkan darah tinggi atau hipertensi;

1. Faktor keturunan - Biasanya mereka yang mempunyai sejarah keluarga yang mempunyai darah tinggi mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit tersebut.

2. Faktor usia - Semakin usia kita meningkat, semakin tinggi risiko untuk kita di serang darah tinggi kerana elastisiti pembuluh darah kita semakin berkurang dan penyempitan salur darah akan menyebabkan tekanan darah semakin meningkat.

3. Faktor jantina - Kaum lelaki lebih berisiko diserang darah tinggi sekitar berusia sebelum 45 tahun, manakala pada usia 45 hingga 64 tahun kedua kaum lelaki dan wanita mempunyai kadar risiko yang sama. Tetapi pada usia lebih 64 tahun kaum wanita pula yang lenih berisiko diserang darah tinggi.

4. Faktor gaya hidup - Gaya hidup yang tidak aktif sememangnya mengundang darah tinggi. Gaya hidup yang sibuk dengan kerja terutamanya mereka yang bekerja di pejabat dan kurangnya aktiviti riadah atau aktiviti fizikal meningkatkan risiko penyempitan dan penyumbatan pembuluh darah.

5. Faktor makanan - Makanan segera serta makanan rugi yang tinggi kandungan garam juga punca terjadinya darah tinggi. Garam akan mengurangkan kandungan cecair dalam badan lalu menyebabkan tekanan dalam pengaliran darah.

6. Faktor berat badan - BMI (Body Mass Index) juga menunjukkan kadar risiko seseorang untuk diserang darah tinggi. Jika BMI diantara 25-30 atau lebih, maka risiko darah tinggi adalah juga tinggi.

7. Faktor stress - Stress akan meningkatkan tekanan darah tinggi pada satu-satu masa. Apabila kita stress hormon adrenalin akan meningkat lalu menyebabkan jantung mengepam darah lebih cepat dan menyebabkan tekanan darah juga meningkat.

*sumber dari http://kevinzahri.com/blog/health-fitness/kawal-tekanan-darah-tinggi-tanpa-ubat dan http://www.deherba.com/10-faktor-resiko-penyebab-tekanan-darah-tinggi.html

Rawat atau cegah darah tinggi menggunakan suplemen. 

Vitamin atau suplemen yang dicadangkan untuk mencegah dan mengawal darah tinggi adalah seperti berikut


  • Vitamin asas (Vitamin B, C dan Vitalea) - membekalkan sokongan kepada yang diperlukan oleh sistem imun badan untuk melawan sebarang kesan jangkitan dan mengekalkan kesihatan kardio -vaskular.
  • Catomax, Vitamin E dan Vitamin C - Gabungan antioksida penting untuk mengurangkan risoko penyakit yang terhasil daripada aktiviti radikal bebas.
  • Omega Guard - merendahkan kadar kolestrol tidak baik dan meningkatkan fungsi jantung.
  • Garlic complex - mengawal jangkitan, menurunkan tekanan darah, menurunkan kolestrol dan memlihara kesihatan selular.

Dapatkan produk shaklee dengan harga yang berbaloi dari saya;

nurmazlen 0139334920

terima kasih

5 comments:

  1. Very good idea you've shared here, from here I can be a very valuable new experience. all things that are here will I make the source of reference, thank you friends.

    Gejala Hernia Dan Alternatif Cara Pengobatannaya
    Gejala Hernia Akut Dan Penyebabnya Yang Wajib Diketahui
    Gela Hernia Pada Pria Yang Wajib Diketahui Juga Diwaspadai

    ReplyDelete
  2. obat gondok beracun terima kasih informasinya, kunjungi website saya di

    ReplyDelete