Wednesday 5 June 2013

VITAMIN IBU HAMIL

Teks : Nurmazlen Mohd Johar

Ibu hamil juga memerlukan makanan tambahan untuk mengekalkan kesihatan ibu dan bayi. Walaubagaimanapun, pastikan suplemen yang diambil dipastikan kandungannya dan berkualiti serta berpatutan. Juga pastikan sumber vitamin yang diambil adalah yang bukan dari vitamin jenis sintetik ye.

Antara vitamin atau suplemen penting yang perlu diambil oleh ibu hamil ialah
- Zat besi
- B-complex
- Vitamin C
- Kalsium
- Protein
- Minyak ikan/Omega



Shaklee memudahkan ibu hamil untuk mendapatkan kesemua suplemen diatas dengan adanya vitamin-vitamin semulajadi yang lengkap untuk keperluan ibu hamil.

Vitalea with iron formulae ( multivitamin dan multimineral yang lengkap dengan zat besi)-membantu ibu hamil mendapat keperluan nutrien yang lengkap serta membatu ibu hamil daripada masalah anemia dan masalah pitam semasa mengandung. Anemia boleh membahayakan ibu dan anak semasa proses kelahiran nanti. Dengan pengambilan Vitalea ini, ibu tidak perlu lagi mengambil vitamin prenatal yang lain kerana ia juga disertakan dengan zat besi dan 200mg asid folik.


B Complex - Vitamin b complex from Shaklee lengkap dengan asid folik dan biotin ( sumber b yang sangat mahal harganya). Asid folik sangat penting ketika hamil kerana asid folik membantu pembinaan tulang bayi bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya spina bifida. Pengambilan asid folik perlu sekurang-kurangnya 400mg sehari (2bj vitalea@1bj vitalea+1bj b complex)

Vitamin C - Vitamin C perlu dalam melindungi sel penting untuk pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan. Ia kuga sangat penting untuk gigi dan gusi yang kuat dan sihat. Juga membantu penghadaman zat serta meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh badan. Malah ia juga meningkatkan kadar serapan zat besi untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.

Ostematrix (kalsium+magnesium+vitamin D) - Ibu hamil memerlukan 1000mg-1300 mg kalsium setiap hari. Kenapa kalsium Shaklee ni digabungkan dengan magnesium dan vitamin D? Magnesium membantu menggabungkan kalsium kedalam tulang serta menguatkannya manakala vitamin D merangsang penyerapan kalsium kepada tulang.
Kalsium sangat penting dalam pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi, juga penting untuk pembekuan darah yang sempurna, membaiki kekejangan otot, menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi. Jika ibu hamil mengalami kekurangan kalsium, ia akan menjejaskan    pertumbuhan bayi dan penyusutan jisim serta kerosakan gigi pada si ibu kerana bayi yang dikandung akan menarik kalsium dari ibunya untuk keperluan tubuh badannya.

Esp (protein) - protein penting untuk membina serta memperbaharui sel-sel tisu, hormon dan enzim dalam tubuh badan. Ia juga penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit. Malah membentu memberi tenaga kepada ibu hamil. Selain itu membantu mengelakkan kecacatan janin. Esp mengandungi asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi. Ibu hendaklah mengambil protein yang cukup untuk membatu pertumbuhan plasenta dan uterus, penghasilan susu ibu dan untuk membantu pengaliran darah yang semakin bertambah. Keperluan protein semakin penting apabila masuk trimester yang ke3 untuk membantu memaksimumkan  pertumbuhan fetus.

Omegaguard (minyak ikan) - Minyak ikan yang berkualiti yang mengandungi Dha dan Epa yang membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal. Juga untuk mengawal kolestrol dalam tubuh si ibu.

untuk maklumat harga dan rundingan istimewa :
mazlen johar | 0139334920 | id910165
facebook leynn mazleynn 






No comments:

Post a Comment