Wednesday 2 October 2013

KANAK- KANAK OBES

TEKS : NURMAZLEN MOHD JOHAR

Sedarkah kita, ramai kanak - kanak yang mengalami masalah obesiti. Salah satu faktornya adalah tabiaat pemakanan yang tidak sihat. Makan secara berlebihan dan makan makanan yang mengandungi kandungan lemak dan gula yang tinggi.

Kanak - kanak yang mengalami obesiti ini akan mengalami masalah untuk bermain dan bersukan seterusnya membawa kepada masalah kesihatan. Mereka akan mudah letih dan yang paling mengecewakan apabila mendapat ejekan daripada rakan - rakan serta kurang peluang untuk menyertai acara sukan di sekolah. Mungkin perkara kecil pada kita, tetapi pada mereka ia sesuatu perkara yang mengecewakan. Juga boleh mendatangkan tekanan dalam diri mereka.

Jadi sebagai ibu bapa, lebih baik kita mencegah sebelum perkara ini terjadi bukan? Mengawal makanan yang diambil oleh anak - anak terutama makanan segera. Makanan segera sememangnya mudah, sedap dan menjimatkan, tetapi tanpa kita sedari ia mengundang bahaya pada kesihatan kita. Ia tinggi dengan kalori, lemak, garam dan MSG.

Cuba ukur tinggi dan berat anak-anak kita, adakah mereka di berada di aras yang betul berdasarkan jadual di bawah.


 
Cara kira BMI ; Berat (kg) bahagikan dengan [tinggi (m) x tinggi (m)]

Jadi kesimpulannya, pastikan anak-anak kita mempunyai berat yang ideal untuk memastikan tahap kesihatannya di aras yang paling baik.

mamadhiya
we share because we care

                       


No comments:

Post a Comment